otopr.pl Grupy dyskusyjne Podkłady kolejowe ostrzeżenie

Podkłady kolejowe ostrzeżenie

1
Data: 17 październik 1999, 00:40
Temat:

Podkłady kolejowe ostrzeżenie

Autor: Jacek Kali

Moi Drodzy

Jakiś czas temu obiecałem na grupie, że podam więcej szczegółów na temat
stosowania zużytych podkładów kolejowych w tak zwanej małej architekturze
ogrodowej.

Po wielu staraniach dotarłem w końcu do informacji, które dla miłośników
ekologicznych ogrodów mogą być pomocne.

W ostatnim Kwietniku przeczytałem zapowiedź artykułu o zastosowaniu
podkładów w ogrodach.
Mam nadzieję, że informacje zawarte w tym poście powstrzymają niektórych
przed bezkrytycznym stosowaniem tego niebezpiecznego odpadu w swoim
ogrodzie.

A może redaktor tego pisemka uniknie kompromitacji. Bo na wiedzę architektów
budowlanców o zagrożeniach nie liczę.

Dlaczego niebezpiecznego odpadu?:

1. Olej służący do impregnacji drewnianych podkładów kolejowych zawiera
substancję rakotwórcze.

2. Substancje te uwalniają się z biegiem czasu do gleby.

3. Jak wiadomo w PRL jak i obecnie w pociągach nie stosuje się w WC
pojemników tylko.... wszystko co ma zbędnego pasażer jest usuwane przez
uroczą dziurę w śmierdzącej toalecie bezpośrednio na podkłady kolejowe.

Gratuluje wielbicielowi takiego podkładu na przykład ławeczki z takiego
drewienka. W wolnej chwili siedząc na ławeczce można wydłubywać resztki
papieru toaletowego zahaczonych o wystające drzazgi.

4. Kolej pozbywa się podkładów biorąc jeszcze za nie pieniądze ponieważ ich
utylizacja jest kosztowna i uciążliwa.
zastanawia mnie czy tak do końca są Ci Panowie z PKP świadomi są tego faktu
jak nas trują.

Słyszałem, że za 5 zł można to cudo kupić.

5. Olej impregnacyjny jest słabo rozpuszczalny w wodzie więc jego uwalnianie
do środowiska nawet po wielu latach nie daje gwarancji że tak zwany zużyty
podkładzik jest już nieszkodliwy i wszystko zostało już wypłukane do gleby.
Co oczywiście jest wmawiane klientowi oczarowanemu jeszcze dodatkowo
pomysłami architektów.

Dla wskazujących na wzory zagraniczne, gdzie podkłady takie są stosowane w
założeniach ogrodowych informuje, że tam podkłady są wykonane z innego
drewna, które nie wymaga impregnacji. Jaki to gatunek to mała zagadka dla
grupowiczów.

A teraz konkretniej co zawiera ten olej impregnacyjny:

Olej ten jest mieszaniną węglowodorów aromatycznych wchodzących w skład
olejów smołowych, z których jest skomponowany.

W skład oleju impregnacyjnego, którym nasączone są podkładu kolejowe wchodzą
substancje TRUJĄCE i RAKOTWÓRCZE.

Objawy w przypadku zatrucia oparami. W słoneczne dni taki podkład nieźle
paruje co można poznać po charakterystycznym zapachu. Mogą wystąpić ból
głowy, duszności, wymioty , brak apetytu, podrażnienia dróg oddechowych,
oczu i skóry, zmiany w pigmentacji , bolesność wątroby, różyczki, nierówność
źrenic, światłowstręt , czasami uszkodzenie rogówki, powstania zgrubień
skóry, drżenie palców, rumień a w końcowej fazie raka skóry. Zwiększoną
tendencje do uczuleń zaobserwowano u ludzi o jasnej karnacji skóry.
Nadmierne rogowacenie oraz rozrosty brodawkowe mogą wywoływać nabłoniaki


epithelioma) dające przerzuty do okolicznych węzłów chłonnych i odległych


narządów wewnętrznych.
Nasłoniecznienie potęguje ujemne skutki zdrowotne.

Przy zbieraniu materiału do wyżej wymienionego postu odkryłem, że już w 1930
roku w ZSRR ustalone były szczegółowe przepisy dla robotników zajmujących
się nasycaniem podkładów kolejowych, które miały na celu ich ochronę, a w
1949 r nakazano Rozporządzeniem Ministra Zdrowia ZSRR by lekarz co pół roku
dokonywał oględzin lekarskich zatrudnionych przy nasycaniu podkładów.

Czy to robili nie wiem, ale wiedzę na temat szkodliwości tych impregnatów
już wtedy posiadano.

Co wchodzi w skład takiego oleju impregancyjnego - (destylat smoły pogazowej
?)
Są to między innymi związki: alkilobenzeny, metyloindeny, naftalen,
tionaftalen, fenol, kreozole, chinolina, izochinolina, metylochinoliny,
akrydyna, fenantrydyna, metyloftaleny, dwufenyl, dwumetylonaftaleny,
acenaften, dwubenzofuran, fluoren, matyloacenaftalen, metylofluoranten,
fenatren, metyloantracen, furan, piren, beznzopiren ( substancja o
udowodnionym działaniu rakotwórczym ) , perylen, banzofluoreny,
benzoantracen, zasady pirydynowe i chinolinowe i wiele wiele innych

Skutki zdrowotne dla narażeń przewlekłych : trądzik smołowy, białaczka,
brodawki, plamy moga wystąpić zaburzenia wątroby, może powodować raka . Przy
dłuższym wdychaniu oparów oleju impregnacyjnego niebezpieczeństwo poważnego
uszkodzenia zdrowia ze względu na ( kontakt przez skórę i po spożyciu ) -
TRUCIZNA.
Działanie silniejsze drażniące pod wpływem działania światła słonecznego -
czy ultrafioletu.

Olej ten stanowi zagrożenie dla środowiska . W szczególności dla wód
gruntowych. Jeśli masz studnie w swoim ogrodzie i to płytką to się zastanów.
Przenikniecie wypłukiwanego oleju do wód gruntowych stwarza zagrożenie dla
wody pitnej.

Olej ten, pochodzenia smołowego ma działanie trujące na ryby a także
zmienia ich smak.

Olej impregnacyjny działa toksycznie na grzyby, insekty owady i
roślinność.Taki był bowiem cel jego stosowania przy tak zwanej głębokiej
impregnacji drewna podkładów czy też słupów telegraficznych.

Słupy te są pożądanym materiałem do spalania. Gratuluje pomysłu naszej
energetyce. Zamiast drewnianych teraz mamy betonowe. Zamiast stosować linie
kablowe podziemne krajobraz nasz jest niszczony przez pajęczynę przewodów na
co lokalne władze się godzą .


Informacje dodatkowe:
Numer CAS 80001-58-9
S 45
R23/24
R48/23/24/25
Wartości NDS dla olejów smołowych nie zostały w Polsce określone. Dla
niektórych składników mieszaniny np :
NDS wynosi - 10 mg/m3 dla fenolu
Sposobów oceny narażenia nie określono.

Ten materiał ma charakter ogólny . Zainteresowanym szczegółami mogę podać
źródła jak i też bardziej przerażajace szczegóły w tym dane statystyczne o
zachorowalności np w Anglii czy też w innych krajach czy też wyniki badań na
myszach.

Ze względu na przyjęty zwyczaj by w grupie posty były krótkie materiał jest
skondensowany.

Może ktoś z grupowiczów ma dojście do Kwietnika i kuszące pomysły o
stosowaniu drewnianych podkładów kolejowych nie ukażą się lub ukażą się z
pełną informacja o ich szkodliwości.

Uszanowanie
Jacek





2
Data: 28 październik 1999, 08:25
Temat:

Re: Podkłady kolejowe ostrzeżenie

Autor: Krzysztof


Jacek Kaliszan napisał(a) w wiadomości: ...

Dziękujemy. Zebrałeś spory materiał.
Obawiam się jednak, że jest jeden kontrargument.
Jest to jedyne, tanie, łatwo dostępne (w miarę) drewno do zastosowań w
ogrodach.
Podaj rozwiązanie "zagadki" która postawiłeś wyżej..
:-) http://ogrod.to.jest.to




--
Strona WWW w 5 minut - za darmo - http://wizytowka.pl

3
Data: 28 październik 1999, 09:43
Temat:

Re: Podkłady kolejowe ostrzeżenie

Autor: Agnieszka


Krzysztof Marusiński napisał(a) w wiadomości:
<7v8qgq$ue8$3@aquarius.webcorp.com.pl>...



Jacek Kaliszan napisał(a) w wiadomości: ...

Dziękujemy. Zebrałeś spory materiał.
Obawiam się jednak, że jest jeden kontrargument.
Jest to jedyne, tanie, łatwo dostępne (w miarę) drewno do zastosowań w
ogrodach.




Druga sprawa to to, ze czesto uzywa sie podkladow tramwajowych, a nie
kolejowych. W tym przypadku odpada przynajmniej wydlubywanie z nich resztek
papieru toaletowego :-)

A tak na serio, swietny material. Utwierdziles mnie w przekonaniu, ze nie
chce zadnych podkladow w moim ogrodzie. Maz mial taki pomysl, na ktory
poczatkowo przystalam. Ale kiedy poczulam specyficzny zapaszek od podkladow
u sasiadki, odrzucilo mnie . Kojarzy mi sie z Muzeum na Majdanku -
najwidoczniej tam drewniane baraki tez zabezpieczono podobna substancja.

Pozdrawiam,

Agnieszka



4
Data: 28 październik 1999, 10:30
Temat:

Odp: Podkłady kolejowe ostrzeżenie

Autor: basia


Użytkownik Jacek Kaliszan w wiadomości do grup
dyskusyjnych napisał:z97O3.6889$Tk.146423@news.tpnet.pl...


Może ktoś z grupowiczów ma dojście do Kwietnika i kuszące pomysły o
stosowaniu drewnianych podkładów kolejowych nie ukażą się lub ukażą się z
pełną informacja o ich szkodliwości.



Materiał o podkładach właśnie się ukazał - o ile zrizumiałam, nie zaleca się
stosować podkładów w pomieszczeniach zamkniętych, a w ogóle to najbardziej
szkodliwy jest ewidentnie zapach. Biorąc pod uwagę , że są plany
zlikwidowania 22% istniejącej sieci kolejowej w Polsce, to za ten artykuł,
jako reklamowy, PKP powinna zapłacić "Kwietnikowi" wcale niemałe pieniądze.

Pozdrawiam, Basia.



5
Data: 2 listopad 1999, 00:46
Temat:

Re: Podkłady kolejowe ostrzeżenie

Autor: Piotr Sici


Dla wskazujących na wzory zagraniczne, gdzie podkłady takie są stosowane w
założeniach ogrodowych informuje, że tam podkłady są wykonane z innego
drewna, które nie wymaga impregnacji. Jaki to gatunek to mała zagadka dla
grupowiczów.




Ale zagadek ostatnio !!!
Czyżby to samo drzewo, z którego był wykonany obecny symbol chrześcijaństwa?

piotrs@radix.pl




--
Strona WWW w 5 minut - za darmo - http://wizytowka.pl

6
Data: 2 listopad 1999, 09:48
Temat:

Re: Podkłady kolejowe ostrzeżenie

Autor: Andrzej Op


Piotr Siciarski wrote in message
news:7vl7t3$k0l$11@aquarius.webcorp.com.pl...


>Dla wskazujących na wzory zagraniczne, gdzie podkłady takie są stosowane


w


>założeniach ogrodowych informuje, że tam podkłady są wykonane z innego
>drewna, które nie wymaga impregnacji. Jaki to gatunek to mała zagadka dla
>grupowiczów.



W USA podobno robi sie je z jałowca wirginijskiego. Czy zgadłem?

--
Pozdrawiam
Andrzej.Opejda@webmedia.pl






7
Data: 2 listopad 1999, 09:56
Temat:

Re: Podkłady?= kolejowe - z czego

Autor: Krzysztof




Piotr Siciarski napisał




Dla wskazujących na wzory zagraniczne, gdzie podkłady takie są stosowane
w
założeniach ogrodowych informuje, że tam podkłady są wykonane z innego
drewna, które nie wymaga impregnacji. Jaki to gatunek to mała zagadka dla
grupowiczów.
>


O ile mnie pamięć nie myli, to chyba z drewna katalpy?
Krzysztof

8
Data: 3 listopad 1999, 10:06
Temat:

Re: Podkłady kolejowe - z czego

Autor: Andrzej Op


Krzysztof Wilk wrote in message
news:381EA734.34ECDC35@metal.agh.edu.pl...




> Piotr Siciarski napisał

>Dla wskazujących na wzory zagraniczne, gdzie podkłady takie są stosowane
> w
>założeniach ogrodowych informuje, że tam podkłady są wykonane z innego
>drewna, które nie wymaga impregnacji. Jaki to gatunek to mała zagadka dla
>grupowiczów.
> >
O ile mnie pamięć nie myli, to chyba z drewna katalpy?
Krzysztof



Mnie pamiec nie myli bo tego nie doswiadczylem, cytuje jedynie z literatury.
Tam tez napisano, ze j. wirginijski jest tez bardzo dobry na olowki. Nie
wiem, czy jest odporny na gnicie, bo lepszy pod tym wzgledem jest
mamutowiec, a moze to wlasnie chodzi o mamutowca?
--
Pozdrawiam
Andrzej.Opejda@webmedia.pl





Tematy powiązane z Podkłady kolejowe ostrzeżenie:



Copyright 2007-2008 © otopr.pl Informacje Prasowe
Projekt i wykonanie: E2


web stats stat24