otopr.pl Grupy dyskusyjne Tarczyca - nieprawidlowosci w badaniu hormonalnym

Tarczyca - nieprawidlowosci w badaniu hormonalnym

1
Data: 10 styczeń 1999, 12:01
Temat:

Tarczyca - nieprawidlowosci w badaniu hormonalnym

Autor: Majkel

Chcialbym prosic kogos z lekarzy o omowienie nie-lekarzowi
(jednak hobbystycznie zajmujacego sie biologia czlowieka)
problemu tarczycy. Przede wszystkim jakie sa objawy.
Znajomy ma problemy z przelykaniem. Nic wiecej.

Czy takie wole (przyjmujac optymistycznie, ze nie maja
charateru nowotworowego) sa grozne?

Na czym polega leczenie?

Czy operacyjne raz na zawsze likwiduje problem?

Czy leczenie farmakologiczne to juz tak jak na przyklad przy
nadcisnieniu, chotobie wiencowej itp - trzeba przyjmowac do
konca zycia, czy moze jest to tylko kilkumiesieczna kuracja?

Jaka trzeba stosowac diete i inne ograniczenia zyciowe?

PS. Probowalem szukac tematu na stronach WWW, ale jedynie
co znalazlem to tytuly prac - wiec ostatnim ratunkiem jest nadzieje,
ze ktos z panstwa mi odpowie.








2
Data: 10 styczeń 1999, 17:46
Temat:

Re: Tarczyca - nieprawidlowosci w badaniu hormonalnym

Autor: Maciek Mat

idź z kumplem do doktora. Tak będzie prościej.
--
---
Pozdrowienia Maciek Matuszczyk
Jeśli piszesz do mnie użyj tego adresu: maciomat@mp.pl
WWW priv: http://www.juni.com.pl/~maciomat
WWW work: http://www.slam.katowice.pl/~psych1


3
Data: 10 styczeń 1999, 20:36
Temat:

Re: Tarczyca - nieprawidlowosci w badaniu hormonalnym

Autor: Tomasz Ban


Majkel napisał(a) w wiadomości: ...


Chcialbym prosic kogos z lekarzy o omowienie nie-lekarzowi
(jednak hobbystycznie zajmujacego sie biologia czlowieka)
problemu tarczycy.



Latwo jest postawic takie pytanie . Omowienie problemu chorob tarczycy to
zbyt obszerne zagadnienie, zeby pisac o nim w poscie. Prosze docenic wiedze
lekarza, ktory juz tylko widzac pacjenta ksztaltuje sobie pewne wrazenie i
wiedzac o co pytac, na co zwrocic uwage, wybiera sobie pewien algorytm
postepowania z pacjentem. Dlatego lektura nawet najobszerniejszych i
najrzetelniej napisanych postow nie zastapi wizyty u lekarza. W zakresie
hobbystycznym polecam lekture Jestem, Zyjmy Dluzej czy wielu domowych
poradnikow medycznych.
Takze ponizsze wypociny potraktuj hobbystycznie, z wyjatkiem zalecenia
wizyty u lekarza.


Przede wszystkim jakie sa objawy.


Objawy czego? Istnieja rozne choroby tarczycy. Kazda z nich ma pewne objawy.
Czesc z nich dotyczy okolicy szyi, czesc dotyczy calego organizmu, takze
sfery psychicznej. Jest ich duzo, ale tak na szybko: nerwowosc-apatia,
sennosc-trudnosci z zasypianiem, biegunki-zaparcia, drzenie rak, meczliwosc,
uczucie goraca -chlodu, chudniecie-tycie, bolesnosc okolicy szyi, szybkosc
powiekszania sie tarczycy czy wyczuwa sie guzki? czy slychac swist przy
oddychaniu? zaburzenia rytmu serca, wytrzeszcz galek ocznych.


Znajomy ma problemy z przelykaniem. Nic wiecej.


Utrudnienie przelykania moze, ale wcale nie musi byc spowodowane choroba
tarczycy. Tu nic nie zastapi kontaktu z zywym, prawdziwym lekarzem! Tylko on
moze zadecydowac, jak diagnozowac pacjenta. Czy tarczyca jest powiekszona?
Czy lekarz ja badal palpacyjnie? czy wykonano USG (wazne)? scyntygrafie? rtg
szyi z kontrastem do przelyku? Co ze wspomianymi w tytule badaniami
hormonalnymi? A moze znajomy ma jednak pewne objawy, ktore bagatelizuje, lub
w ogole nie zwrocil na nie uwagi?


Czy takie wole (przyjmujac optymistycznie, ze nie maja
charateru nowotworowego) sa grozne?


Wole to kazde powiekszenie tarczycy (calej lub jej czesci) moze odpowiadac
wielu chorobom. Moze byc grozne nie tylko ze wzgledu na mozliwosc charakteru
nowotworowego. Moze, ale nie musi. Acha jeszcze jedno: wole i zaburzenia
czynnosci tarczycy to dwie rozne sprawy. To znaczy mozliwe sa rozne
kombinacje wole -czynnosc tarczycy.



Na czym polega leczenie?


Chirurgia - tabletki - radiojod. Kombinacja oraz to jakie tabletki - zalezne
przede wszystkim od rodzaju wola (choroby tarczycy), od wieku, stanu i
czasem takze woli pacjenta.



Czy operacyjne raz na zawsze likwiduje problem?


Nie zawsze.



Czy leczenie farmakologiczne to juz tak jak na przyklad przy
nadcisnieniu, chotobie wiencowej itp - trzeba przyjmowac do
konca zycia, czy moze jest to tylko kilkumiesieczna kuracja?


Tez zalezy. Ale raczej dlugo. Byc moze po pewnym czasie bedzie mozna
zmniejszyc dawki, zwiekszyc odstepy.



Jaka trzeba stosowac diete i inne ograniczenia zyciowe?


To takze zalezy od choroby tarczycy: trzeba uwazac na kapuste (i rosliny
pokrewne)- sa "wolotworcze", sol jodowana, ryby (czasem sa wskazane, a
czasem odwrotnie -przeciwwskazane).

Pozdrawiam,
Tomek




4
Data: 11 styczeń 1999, 19:03
Temat:

Re: Tarczyca - nieprawidlowosci w badaniu hormonalnym

Autor: kpjas@priv

On Sun, 10 Jan 1999 20:36:39 +0100, Tomasz Bandurski wrote:


Chcialbym prosic kogos z lekarzy o omowienie nie-lekarzowi
(jednak hobbystycznie zajmujacego sie biologia czlowieka)
problemu tarczycy.


[ciach wyjaśnienia - zresztą w porządku]
mała uwaga większość postaci raka tarczycy ( oprócz anaplastycznego AFAIR)
są całkowicie uleczalne nawet w okresie przerzutów co jest związane z
jodochwytnością tk. tarczycowej. Naukowcy zajmujący się rakiem na
całym świecie marzą o tym by spowodować aby lek selektywnie gromadził się
w tk. nowotworowej. Minusy : wpływ radiacji i konieczność substytucji przez
całe życie.
Pozdrowienia,
kpj.
--
Krzysztof P. Jasiutowicz, M.D | Strona o reformie służby zdrowia
kpjas@priv.onet.pl @box43.gnet.pl | http://friko.onet.pl/cz/kpjas/rsz.html
http://friko.onet.pl/cz/kpjas/ |

5
Data: 11 styczeń 1999, 21:47
Temat:

Re: Tarczyca - nieprawidlowosci w badaniu hormonalnym

Autor: Tomasz Ban


Krzysztof P. Jasiutowicz napisał(a) w wiadomości: ...


mała uwaga większość postaci raka tarczycy ( oprócz anaplastycznego AFAIR)


i rdzeniastego


są całkowicie uleczalne nawet w okresie przerzutów co jest związane z
jodochwytnością tk. tarczycowej. Naukowcy zajmujący się rakiem na
całym świecie marzą o tym by spowodować aby lek selektywnie gromadził się
w tk. nowotworowej. Minusy : wpływ radiacji i konieczność substytucji przez
całe życie.



Poruszyles ciekawy temat. Takie celowane, specyficzne leczenie oferuja
wlasnie metody izotopowe. W Polsce poza rakiem tarczycy sa one obecnie
rzadko stosowane, glownie ze wzgledu na swoja wysoka cene. Polegaja na
podaniu substancji, ktora ma powinowactwo do chorej tkanki i ma jednoczesnie
wlasnosci promieniotworcze. W Polsce obecnie leczy sie tak raka tarczycy i
paliatywnie, przeciwbolowo przerzuty nowotworow do kosci (stront, samar). Na
swiecie: niektore guzy z tkanki neuroendokrynnej (w tym raka rdzeniastego),
hepatomaty, policytemie, niektore chloniaki. W przyszlosci byc moze znajda
zastosowanie znakowane przeciwciala monoklonalne.

Pozdrawiam,
Tomek



6
Data: 12 styczeń 1999, 00:01
Temat:

Re: Tarczyca - nieprawidlowosci w badaniu hormonalnym

Autor: Majkel


Tomasz Bandurski wrote in message <77avan$n5u$1@korweta.task.gda.pl>...




Znajomy ma problemy z przelykaniem. Nic wiecej.


Utrudnienie przelykania moze, ale wcale nie musi byc spowodowane choroba
tarczycy.



OK. Czy chora tarczyca - na ktore moze uciskac organy, narzady.
Np. czy moze uciskac na
-przelyk?
-tchawice?
-serce?
-aorte?
-tetnice lub zyle szyjna?






Tematy powiązane z Tarczyca - nieprawidlowosci w badaniu hormonalnym:



Copyright 2007-2008 © otopr.pl Informacje Prasowe
Projekt i wykonanie: E2


web stats stat24